Gör din bloggtext lättare att läsa: 7 skrivtips som underlättar för läsaren


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Låt oss gå rakt på sak här: ingen vill läsa en lång text med utsvävande förklaringar från en putslustig skribent. Vi googlar efter något och vi vill ha ett svar.

Vissa saker är mer komplexa och kräver längre förklaringar. Andra saker är enkla och kan förklaras med en mening.

Men det går alltid att använda sig av medvetna strategier för att göra en text lättare att läsa. Här kommer:
7 tips som gör din text lättare att läsa!

Skribent tänker vid datorn

Håll styckena korta

När vi skriver uppsatser i skolan får vi lära oss att hålla samman allt innehåll som hör ihop i samma stycke. Det betyder att styckena kan bli ganska långa, vilket är helt okej! Men när vi skriver texter för bloggar eller hemsidor, måste vi tänka annorlunda.

Den som har kommit till din blogg eller hemsida är inte där för att läsa vartenda ord du skrivit. De vill kunna skumma igenom och hitta svar, samt relevant information kring sina frågor. Genom att dela upp texten i korta stycken underlättar du enormt för dessa läsare.

Ofta räcker det med 1–3 meningar innan det är dags att ta nytt stycke!

En annan faktor som du måste ta hänsyn till är att en majoritet av dina besökare kommer att läsa din text genom mobilen. Det som ser ut som ett kort stycke på datorn, blir automatiskt indelat över flera rader på en mindre skärm. Det blir snabbt en textvägg som är jobbig att ta sig igenom.

Det finns fler skäl till att hålla styckena korta, till exempel för hemsidor som har display-annonser. De kläms in mellan styckena och fungerar bättre med mer tillgänglig reklamyta.

Men i slutändan räcker det med att förstå att dina stycken ska vara korta. Håll dig mellan 1–3 meningar och ta ny rad sen.

Håll meningarna korta

Lite samma tema här. Om en mening börjar bli lång, se om du kan dela upp den i två korta istället. Vi kan testa ett par exempel för att se vilken som blir lättast att läsa.

”Det är viktigt att försöka hålla meningslängden hyfsat kort, eftersom långa meningar ofta blir svårare att läsa och i värsta fall händer det att den som ska läsa texten börjat glömma vad meningen handlar om, innan de når slutet, vilket ger resultatet att det du skriver blir otydligt och svårare att ta till sig.”

”Det är viktigt att försöka hålla meningslängden hyfsat kort. Långa meningar blir ofta svårare att läsa. I värsta fall händer det att det att den som ska läsa texten börjat glömma vad meningen handlar om, innan de når slutet. Det ger resultatet att det du skriver blir otydligt och svårare att ta till sig.”

Du förstår principen. Korta meningar fungerar bättre. När du skriver dina memoarer kan du brodera ut med adjektiv och bisatser. Håll det kort och koncist, för extra tydlighet på nätet!

Se över rubrikstrukturen

Rubriker finns för att ge din text en övergripande struktur. Detta hjälper både läsaren och Google att förstå vad texten innehåller, samt hur den är uppdelad.

Rubrik på engelska kallas för header eller heading. I WordPress eller andra publiceringsverktyg kan du formatera texten enligt taggar som kallas H1, H2, H3 och så vidare.

Om du skriver i Microsoft Word eller Google Dokument finns också motsvarande som kallas Rubrik 1, 2, 3 eller Heading 1, 2, 3 och så vidare.

Du bör använda dig av dessa!

  • H1 är din huvudrubrik. Den ska tala om vad texten kommer att handla om.
  • H2 finns med i stort sett i alla texter och används för de olika uppdelningarna i din text. Rubriken ska berätta vad detta avsnitt handlar om.
  • H3 används när du vill göra ytterligare indelningar under området som du diskuterar i H2.
  • H4 för ytterligare underområden, och så vidare.

Rubrikerna är som sagt viktiga både ur ett sökmotoroptimerings-perspektiv, och för att hjälpa läsaren snabbt kunna navigera i texten.

Svara på frågan!

Om din artikel innehåller en rubrik som är i form av en fråga, ska texten som följer vara ett tydligt svar.

Låt oss säga att du skriver en artikel om zebror. Då kanske en av dina underrubriker är: ”Vad är skillnaden på en zebra och en häst?”.

Det som följer efter den rubriken, ska inte vara en utsvävning om hästens historia, om varför zebror är bättre än hästar, eller vad hästar äter.

Du ska istället svara, så tydligt som möjligt på vad som skiljer dessa arter åt. Gör en lista på skillnaderna!

När du ska svara på en fråga bör du även låta bli att svara undvikande. Ofta ser man artiklar där folk tar med frågan ”Vilken är bäst X eller Y?”.

Sedan följer ett svar i stil med ”Alltså båda är bra, det är ju en smaksak så man kan tycka olika. Vissa tycker si, andra tycker så.”

Det svaret hjälper ingen. Bidra med något! Gör ett par listor på för- och nackdelar med båda, förklara vilka som skulle gynnas av att skaffa X och vilka som skulle tjäna på att skaffa Y.

En hjälpsam artikel svarar på frågor som läsaren funderar över. När besökarna har läst din artikel ska de ha fått kött på benen kring det de faktiskt undrade över!

Använd punktlistor

Punktlistor är extremt hjälpsamma för läsaren och bör användas när det är relevant. Fördelarna med punktlistor är bland annat:

  • De är lätta att läsa.
  • De skapar ett avbrott i den löpande texten, som fångar uppmärksamhet.
  • Läsaren förstår att de bör rikta sin uppmärksamhet hitåt.

Punktlistor används till exempel när:

  • Du ska lista saker.
  • Du beskriver något steg för steg.
  • Du vill belysa några viktiga punkter i instruktionen.

Att ta för vana att använda punktlistor när du skriver webbtexter är en utmärkt idé.

Använd fet stil

Att markera viktiga delar av texten med fet stil, är ett effektivt sätt att tydliggöra saker. Genom att se till att väl utvalda fraser blir extra tydliga, kan du styra läsarens uppmärksamhet.

Som vi varit inne på, är läsaren oftast inte ute efter att läsa hela din text, ord för ord. Du kan hjälpa läsaren att hitta rätt, genom att belysa de viktigaste delarna. Det gör texten enklare att skumläsa.

Om du skriver copy som har till syfte att sälja något, är detta förstås ett viktigt verktyg. Du kan till exempel fetmarkera produktens styrkor och dina starkaste argument till varför kunden behöver denna.

Fet stil bör användas när det passar, men i lagom dos. Du kan se det som körsbäret på toppen av bakelsen. När alla andra punkter är uppfyllda, kan markeringar i fet stil ge din text det där lilla extra, som lyfter den ytterligare ett snäpp.

Aktiv eller passiv form

Inom internationella SEO-sammanhang, talas det ofta om att skriva med ”an active voice” snarare än ”a passive voice”.

Det man menar är att texter blir tydligare om du skriver med verben i aktiv form.

Exempel på mening med verben i aktiv form:

”När du beställer vår tjänst, kommer vi hem till dig och utför jobbet inom 48 timmar”.

Exempel med verben i passiv form:

När vår tjänst har blivit beställd av dig, kommer jobbet att utföras av oss i ditt hem, inom 48 timmar”.

Meningarna har samma betydelse, men med den ”aktiva rösten” blir det mer rakt på sak och lättare att förstå. Du behöver inte fundera över vad vi menar, utan förstår direkt.

Sammanfattning

För att summera tipsen:

  • Korta stycken – Ofta 1–3 meningar, sedan ny rad.
  • Korta meningar – Undvik meningar med alltför många kommatecken.
  • Använd rätt rubrikstruktur – Formatera enligt H1, H2, H3 och så vidare.
  • Ge tydliga svar – Tar du med en fråga ska du besvara den tydligt och konkret.
  • Punktlistor – Använd alltid när det är relevant att göra det.
  • Fet stil – Rätt använt kan fetmarkering skapa tydlighet och rikta läsarens uppmärksamhet rätt.
  • Aktiv verbform – Du skriver orden, så att inte ”orden blir skrivna av dig”.

Peter

Mitt namn är Peter. Frilansskribent, intresserad av skapande på webben i många olika former. Älskar nya utmaningar och att hela fortsätta utvecklas och lära mig nya saker.

Tidigare inlägg